بررسی اصول آموزش و پرورش خلاقیت

هدف از این پایان نامه می باشد مشخصات فایل تعداد صفحات175حجم0/161 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc توضیحات کامل دانلود پایان نامه رشته روانشناسی مقدمه: در این پایان نابررسی اصول آموزش و پرورش خلاقیت|42052854|aid|نحوه آموزش و پرورش خلاقیت,خلاقیت از دیدگاههای مختلف,پیشینه آموزش خلاقیت در ایران,دانلود پایان نامه خلاقیت,بررسی اصول آموزش و پرورش خلاقیت,دانلود پایان نامه روانشناسی
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان بررسی اصول آموزش و پرورش خلاقیت هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

هدف از این پایان نامه می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات175حجم0/161 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه رشته روانشناسی مقدمه:در این پایان نامه در مورد ساختار مغز و عملكرد آن انواع و ابعاد تفكر بحث شده است. سپس تعاریف خلاقیت از دیدگاههای مختلف و سپس فرایند خلاقیت و نظریه‌های مطرح در این زمینه كه چگونه به مرور زمان این نظریات شكل واقع‌بینانه‌تری به خود می‌گیرند مورد بررسی قرار گرفتند بعد از بیان مقدمات مطلب در مورد خلاقیت، به خصوصیات افراد خلاق توجه شده است تا به صورت ملموس‌تری با كم و كیف ویژگیهای افراد خلاق آشنایی پیدا كنیم و نیازهای آنها را بشناسیم با عواملی كه باعث تقویت و رشد بیش از بیش افراد در این زمینه می‌شود آشنا شویم. و از زوایای گوناگون درونی و بیرونی شرایط محیطی مفید و مؤثر، در رشد خلاقیت مورد بررسی قرار گرفته شده است. شیوه‌ها و تكنیكهایی كه بعد از شناخت این عوامل می‌توان برای بهبود و تربیت بهتر افراد بكار برد را نام بردیم تا با توجه به اهمیت موضوع خلاقیت زمینه ای باشد برای سوق دادن جریان تعلیم و تربیت به سمت آموزش پویا ، تا فراگیر فعالانه در جریان آموزش شرکت کند و با مهیا شدن زمینه های بروز ایده های نو و بدیع توانائی خلاقیت و آفرینندگی را در خویش بارور کند . و در دوران تحصیل و زندگی این توانائی را بکار گیرد . با توجه به این مهم است که ضرورت شناخت شیوه ها و تکنیکهای درست و مناسب آموزش و تعلیم و تربیت افراد در مراکزی چون آموزش و پرورش و دانشگاه بیش از پیش اهمیت می یابد . زیرا می تواند اساس شکوفائی استعدادها و توانائیهای افراد را به نحو مطلوب فراهم سازد.برای تاكید بیشتر بر اهمیت آموزش خلاقیت ، آموزش عمومی خلاقیت ، آموزش خلاقیت در جهان و با تاكید بیشتر آموزش خلاقیت در كودكان مورد بحث قرار گرفته است . نكات قابل توجه در آموزش دانش آموزان آنچه مربی باید در رابطه مد نظر داشته باشدو محتوای درسی كه برای این آموزش موثر است از موارد توجه در این تحقیق است . اصول اساسی كه در پرورش آن لازم است را ذکر کردیم . بعضی از عوامل به عنوان عوامل خاص، مورد تأكید بیشتر قرار گرفته تا بتوان پا به های یك كار خوب را پی‌ریزی كرد.و وجود یا عدم وجود آنها را مانعی برای پیشرفت در زمینه خلاقیت احساس نكرد. بدین ترتیب، معیارهای زیادی برای كار ایجاد شده و موانع فكری زیادی هم بر طرف می‌شود. مثلاً داشتن سن بالا یا عدم تحصیلات رسمی، زن یا مرد بودن، مانعی برای كارهای خلاقانه محسوب نمی‌شود. حتی فرد می‌تواند با تلاش و مداومت زیاد، بر فشارهای اجتماعی نیز فائق آید. و به اهداف خود در این زمینه جامه عمل بپوشاند. در ادامه با تأثیر خلاقیت بر عوامل مختلفی كه پیرامون زندگی خودمان وجود دارند و هر كدام زمینه مساعدی را برای شكوفائی فرد و جامعه فراهم می‌سازد آشنا می‌شویم. مانند خلاقیت و حل مسئله كه چه كاربردهای عملی در زندگی می‌تواند داشته باشد و یا خلاقیت پیشرفت تحصیلی و نیز توسعه اقتصادی كه توسعه‌ای انجام نمی‌گیرد مگر اینكه افراد یك جامعه به اصول آن مجهز باشند. و از جمله اصول اولیه‌اش پرورش روحیه تفكر خلاق است. و خلاقیت و هنر كه درك لطافت را در روح افراد جامعه می‌دمد و در ادامه با شرایطی كه قدرت تصور خلاق را به حداكثر می‌رساند و با نقش بسیار مهم محرك عاطفی در پرورش خلاقیت آشنا می‌شویم مطلب بعدی موانع رشد خلاقیت است. كه در صورت عدم توجه به نكاتی كه باعث تقویت خلاقیت می‌شود ناخودآگاه زمینه از بین بردن خلاقیت را در افراد جامعه ایجاد خواهیم كرد. و در ادامه مطلب به تأثیر عامل شانس پرداخته شده است كه تلاشی بی‌ثمر نمی‌ماند. در اكثر موارد كه اراده انسان موانع موجود را به تسلیم وامی‌دارد و نكته قابل ذكر اینكه خلاقیت فقط برای كارهای هنری و اقتصادی كه بیشتر عین و مملوسند بكار نمی‌رود بلكه می‌تواند یك طرز تفكر باشد كه فرد بر اساس آن بر مسائل و مشكلات فردی و خانوادگی و جامعه خود فائق می‌آید. و بحث آخر سابقه پژوهش در خارج از كشور و در ایران را شامل می‌شود. در مجموع براساس مطالعات و تحقیقات انجام شده از زمینه خلاقیت نكات زیر در درك و توسعه بهتر مفهوم خلاقیت اهمیت ویژه‌ای دارد. 1ـ خلاقیت امری توسعه‌پذیر است. 2ـ خلاقیت امری فردی است و ارزشیابی خلاقیت با ارزشیابی توانایی‌های فردی توأم است. 3ـ خلاقیت از طریق حساسیت در درك مسائل قابل توسعه است.4ـ خلاقیت از طریق آزمایش تجربه و كنكاش رشد می‌كند.5ـ اندیشه تخیلی و تفكر مبتكرانه موجب برانگیختگی قدرت خلاقیت می‌شود.6ـ خلاقیت با استقلال فكر و اعتماد به نفس همراه است. از اینرو برخورداری از اعتماد به نفس فردی برای رشد خلاقیت امری ضروری است. 7ـ خلاقیت از طریق بیان احساسات و تجربیات شخص غنی‌تر می‌گردد. 8ـ خلاقیت كنجكاوی برای داشتن و تجربه بسیاری از امور است. کلمات کلیدی:آموزش خلاقیتپرورش خلاقیتخلاقیت از دیدگاههای مختلفپیشینه آموزش خلاقیت در ایران فهرست مطالب مقدمه 3بیان مسئله 6ضرورت و اهمیت حرکت به سوی خلاقیت 8اهداف تحقیق 10تعریف مفاهیم و واژه ها 12 مقدمه 17ساختار مغز و عملکرد آن 18تعاریف خلاقیت : 251 . نگرشهای خاستگاهی : 262 . نگرشهای فرایندی : 27رابطه هوش و خلاقیت 31فرایند خلاقیت : 36 مراحل والاس 37 مراحل اسبورن 39 مراحل تورنس 41نظریه های خلاقیت : 421. نظریه های جهان باستان 422. نظریه های جدید فلسفی 443. نظریه های روان شناسی 454. روانکاوی جدید 46خصوصیات افراد خلاق 49نیازهای افراد خلاق 56عوامل موثر در خلاقیت 58 هوش 59 ویژگیهای شخصیتی 61 خانواده 63 مدرسه و دانشگاه و نقش آن در خلاقیت 65نقش انگیزه های درونی و بیرونی در خلاقیت 69تاثیرات عوامل خاص بر خلاقیت : 70 سن 70 جنس 71 ارزشها و فشارهای اجتماعی 71 تحصیلات 72 نقش کوشش در خلاقیت 72شرایط محیطی مطلوب برای خلاقیت 73تكنیكهای خلاقیت و نو آوری 74 یورش فكری 75 مدل سینكتیكس 77 تكنیك دلفی ... 78آموزش خلاقیت 87 الف : آموزش و پرورش عمومی خلاقیت 87 آموزش خلاقیت در جهان 88 ب : آموزش خلاقیت در كودكان و دانش آموزان 89 نكات قابل توجه در آموزش خلاقیت به فراگیران 93 آنچه مربی برای پرورش فكر خلاق باید انجام دهد 96 محتوای درسی فراگیر و ارتباط آن با خلاقیت 99اصول اساسی در پرورش خلاقیت 107عوامل موثر در پرورش خلاقیت 108نقش امنیت و آزادی روانی در خلاقیت 113خلاقیت و حل مسئله 115خلاقیت و پیشرفت تحصیلی 117خلاقیت و هنر 118خلاقیت و توسعه اقتصادی 121اثر محرک عاطفی در خلاقیت 122شرایط لازم جهت استفاده حداکثر از قدرت تصور در خلاقیت 126موانع خلاقیت 128عامل شانس در کاوش در مسیر خلاقیت 127با تصور خلاق می توان روابط شخصی را بهبود بخشید 139سوابق پژوهش در ایران 141سوابق پژوهش در خارج 143نتیجه گیری و جمع بندی 147منابع




"